De groeistrategieën van Ansoff
Een groeistrategie is een manier om jouw onderneming te laten groeien en een plek te laten vinden op de markt. De groeistrategieën van Ansoff houden vier strategieën in: Marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Wanneer kies je voor marktpenetratie en is het handig om productontwikkeling te kiezen?
Marktpenetratie
Als je als een bestaand product op de markt gaat brengen, is marktpenetratie een goede strategie. Je gaat dan een plekje op de markt proberen te veroveren en je zult je dus vooral bezighouden met marketing en sales.
Productontwikkeling
Bij productontwikkeling breng je een nieuw product op de markt voor bestaande klanten. Je houdt je dan bezig met investeringen, innovatie en sales. Je kunt bijvoorbeeld extra diensten ontwikkelen voor een huidige klant door een nieuw product toe te voegen.
Marktontwikkeling
Bij marktontwikkeling breng je een bestaand product op een nieuwe markt. Dit zou bijvoorbeeld over een internationale markt of een nieuwe doelgroep kunnen gaan. Goed marktonderzoek is dat erg essentieel om jouw doelen te kunnen bereiken.
Diversificatie
Bij diversificatie introduceer je een nieuw product op een nieuwe markt. Dit is een erg uitdagende strategie, maar dit kan zorgen voor een erg snelle en succesvolle groei voor jouw onderneming.